Lagsport – även på jobbet

torsdag, 17 december 2015 by

Laget före jaget Inlägg av Anton Johansson, gästskribent. Människan har utövat sport sedan urminnes tider. Tidiga sporter var kampsporter som boxning och brottning, men i antikens Grekland utövade man även löpning, längdhoppning, spjutkastning med mera. Lagsporter fanns men ansågs inte vara lika viktiga, ett genomgående tema i historien har ju varit att starka individer sticker

Lägg märke till positiva saker – minska den negative stressen Under en normal arbetsdag händer det positiva och negativa saker för alla. Många människor fokuserar huvudsakligen, eller kanske helt, på de negativa. Men forskning visar att även små positiva upplevelser ger minskad negativ stressnivå. När människor spenderar tid på att tänka på positiva saker som

Hur utveckla varandra genom feedback?

torsdag, 05 november 2015 by

Andra delen ur Intensivkurs i Feedback Att ge varandra feedback (återkoppling) är oerhört effektivt. Det är bästa sättet att göra varandra bättre. Hur man gör det på bästa sätt, beskrivs på ett enkelt sätt i denna bok. Klicka på denna länk: Intensivkurs i Feedback Lektion 2  

Hur utveckla varandra genom bra feedback?

torsdag, 29 oktober 2015 by

Första delen ur Intensivkurs i Feedback Att ge varandra feedback (återkoppling) är oerhört effektivt. Det är bästa sättet att göra varandra bättre. Hur man gör det på bästa sätt, beskrivs på ett enkelt sätt i denna bok. Klicka på denna länk: Intensivkurs i Feedback Lektion 1  

Om att Göra Varandra Bättre på jobbet

måndag, 17 augusti 2015 by

Utan feedback, inget lärande Idag är det viktigt, och nödvändigt, för alla att lära nytt på jobbet. Tiden är förbi då all kunskap kunde inhämtas på kurs. Nu krävs det att alla lär på ett effektivt sätt i vardagen. Att Göra Varandra Bättre är både nyttigt och meningsfullt för oss människor. Därför har vi på

Lärande är en lagsport!

tisdag, 19 maj 2015 by

Slösar vi bort 90% av tiden för lärande? 70:20:10, en floskel? Den säger att ca 70% av lärandet sker genom att göra erfarenheter i jobbet, 20% genom socialt lärande tillsammans med medarbetare och andra och 10% från formellt lärande på kurser och e-learning. Denna artikelserie ska försöka svara på frågan hur vardagslärandet kan bidra till

Inledning Det talas och skrivs mycket om behovet av kompetensutveckling och förändringsförmåga i dagens företag och organisationer. För ledare gäller det att fortlöpande anpassa det strategiska arbetet efter ständigt föränderliga omvärldsfaktorer. Men till stor del landar det också i att skapa en organisationskultur som befrämjar utveckling och lärande. En organisations förmåga att över tid upprätthålla

Öga mot öga När en medarbetare behöver konfronteras finns det i slutändan inget alternativ till ett samtal mellan fyra ögon. Mejl är absolut inte rätt forum för att ge korrigerande feedback.     Negativ feedback ska vara konkret, det vill säga handla om ett utfört beteende. Det får inte handla om personliga egenskaper, attityder eller någon annan

I denna andra artikel beskriver vi mer konkret hur du kan hjälpa lågpresterare och omotiverade att göra sitt bästa. Det handlar om att Utmana och Bekräfta och att vara noga med dina insatser uppfattas på ett rättvist sätt. Den viktigaste lärdomen är att fokusera på beteenden, inte i första de orsaker som ligger bakom beteendena.

Balansakt att stödja lågpresterare men inte glömma vardagshjältarna I denna artikelserie (3 delar) beskriver vi ett arbetssätt som chefen kan använda för att hjälpa de som inte presterar tillräckligt att ges chansen att bättra sig. Engagemang och arbetsglädje är inte bara ett erbjudande. Det är lika mycket ett åtagande. Chefen kan inte fixa det själv,

TOP