Notera Positiva ting – höj prestationsförmågan

by / torsdag, 17 december 2015 / Published in Entusiasm, Positiv stress, Prestationsglädje

Lägg märke till positiva saker – minska den negative stressen

Under en normal arbetsdag händer det positiva och negativa saker för alla. Många människor fokuserar huvudsakligen, eller kanske helt, på de negativa. Men forskning visar att även små positiva upplevelser ger minskad negativ stressnivå. När människor spenderar tid på att tänka på positiva saker som hänt minskar deras mentala och fysiska stress. Minskningen är visserligen ganska liten, men ett värdefullt bidrag till välmåendet och prestationsförmågan. Dessutom är det lättare att efter arbetet koppla av jobbet och därmed få en signifikant bättre återhämtning inför nästa arbetsdag.

Att tänka på positiva saker kommer dock inte naturligt hos de flesta. Vi är ”programmerade” att fokusera på faror och det som kan skada oss, så vi måste verkligen anstränga oss för att uppleva det positiva. Så istället för att grubbla över negativa händelser bör du avsätta stunder då du verkligen fokuserar på det positiva som finns i din närhet, eller det positiva som hänt den senaste stunden. Om du dessutom delar dessa positiva tankar med andra bidrar du till att deras negativa stress får sig en behaglig skjuts i rätt riktning. För din egen del reducerar du kvälls-stressen, sover bättre och kommer att bli mer alert på jobbet och fritiden nästa dag. Du får helt enkelt fler positiva upplevelser nästa dag.

Fritt översatt från “The Powerful Effect of Noticing Good Things at Work,” av Joyce E. Bono och Theresa M. Glomb.

TOP