Styrkan i att fira ofta

by / onsdag, 12 februari 2014 / Published in Prestationsglädje

De stora genombrotten

De av oss som har satt tydliga mål siktar ofta på de stora genombrotten, det magiska ögonblick där vi når det stora MÅLET. Efter att ha ansträngt oss rejält är vi äntligen framme. Projektet är klart, produktionsresultaten är på topp, halvmaran är sprungen, du har vunnit turneringen i tennis osv osv. Dessa ögonblick är härliga och ger mycket energi. Men de kan också ställa till problem för oss.

Om du fokuserar på enbart de stora målen, de stora ögonblicken, är risken att du siktar alltför högt eller anstränger dig alltför mycket. Du sätter helt enkelt en alltför stor press på dig själv. Detta kan skapa en räcka av besvikelser eftersom det ju faktiskt är så att de stora målen sällan slår in. Men det värsta är nog att du slutar att fokusera på de små stegen varje dag, de som slutligen ser till att du når det stora målet.

De små myrstegen

Gemensamt för de bästa ledarna och högpresterare är att de inte blir alltför fångade av de stora genombrotten, eller de stora målen. De tar istället de små, vardagliga, stegen mot de mindre genombrotten. Dessa små och alldagliga aktiviteter och framgångar som i det långa loppet ger framgång. På engelska brukar man kalla detta att ta ”baby steps” och att fira ”small wins”.

Fördelarna med att fokusera på de små vinsterna och de små stegen är tydliga, du tenderar att bli mindre besviken och därför mer motiverad. Du är fokuserad på nuet och gör idag det som du vet kommer att leda till ett bra slutresultat. Utan att tänka speciellt mycket på slutresultatet. Du riskerar inte att överanstränga dig genom att göra allt på en gång. Du riskerar inte heller att ta genvägar för att snabbare nå det stora målet.

Ytterligare en fördel är att detta tänke- och arbetssätt stämmer bättre med hur dina hjärna arbetar och lär sig. Steg för steg, bit för bit, koppling för koppling, repetition för repetition. Du ökar chansen att nå målet och dessutom får du mer bestående förändringar när du tar de små stegen.

Så här gör du

Några idéer för att börja arbeta med baby steps och small wins:

  • Ha en daglig anteckningsbok där du skriver in de små förändringar du tänker göra. På kvällen kan du dessutom kommentera hur det gick.
  • Varje gång du når en liten framgång; stanna upp och njut en stund. Reflektera också gärna över hur det gick till att nå denna framgång.
  • Sikta varje dag på Minsta Görbara Perfektion. Välj ut en liten sak som du vill förbättra under dagen, en arbetsuppgift, ett samtal, ett möte osv. Jobba på denna tills du känner dig nöjd.

    Fokusera på NU:et, bli mer motiverad

 

 

TOP